Vyhledávání

Kontakt

Textílie, pařeniště, fóliák, skleník...

22.05.2015 22:05

Během svého zahradničení jsem vyzkoušel všechny čtyři základní typy urychlování sklizně a pěstování. Zde jsou mé zkušenosti s nimi: 

Jako úplně první jsem vyzkoušel pařeniště. Vyrobil jsem ho svépomocně. Má rozměry 1x1,5 metru. Místo oken je v něm fólie, konstrukce dřevěná, spojená vruty. V současné době již pařeniště nepoužívám, ale příští rok se chystám jeho využívání obnovit. Pařeniště je dobré pro urychlení růstu a ochranu časných přímých výsevů, jako je salát, mrkev, nebo ředkvičky. Pro ochranu sadby se příliš neosvědčilo, díky své malé kapacitě a především nedostatečným efektem. Pařeniště jsem letošní jaro vyměnil za fóliák. Moderní fóliové kryty jsou povětšinou stavebnicové a velmi křehké, o čemž jsem se sám přesvědčil. Ještě tentýž den v noci (po postavení fóliáku ) mi ho zničil vítr. Pro příští rok obnovím i fóliák, ale vyrobím pro něj vlastní konstrukci ze dřeva. Nakonec jsem si pořídil skleník z polykarbonátu. Výhody jsou značné. Má velkou kapacitu, velmi vysoký efekt a je poměrně odolný. Nevýhodou je velmi složitá montáž (ve třech lidech trvá bez mála týden). Polykarbonátový skleník je i vzhledný. Nedávno jsem začal v zahradě používat tkanou textílii pro urychlení sklizně. Vhodná je k ochraně teplomilné zeleniny i k urychlení růstu raných plodin. Velkou výhodou oproti netkané (černé) mulčovací textílii je to, že je velmi lehká a netrhá se. Rovněž se nerozpadá na malé kousky. Výrobci netkaných textílií tvrdí, že se tyto kousky v půdě časem rozkládají, nebo že jaksi zmizí. To logicky není a nemůže být pravda. 

Zkušenosti s jednotlivými ochranami jsou takové: 

textílie funguje velmi dobře a splnila očekávání. Příjemné je, že se nerozpadá a hlavně vydrží. Pařeniště se hodí k urychlení růstu raných plodin, ale pro sadbu nouzová varianta. Mnohem lepší je domácí předpěstování, popřípadě skleník a následné otužení. Fóliák nemůžu dost dobře zhodnotit. Příští rok uvidím. Jisté je pouze to, že moderní stavebnicové systémy zřejmě nejsou dostatečně odolné větru. Skleník je nejlepší možná varianta, hlavně díky efektivitě a kapacitě.